Програма розроблена згідно зі стратегією, яка була узгоджена 8-10 жовтня 2014 року під час місії ЄС з ветеринарної екстреної допомоги у Вільнюсі.
На той час спалахи АЧС були виявлені лише серед диких свиней. Перший спалах африканської чуми свиней зафіксовано у вересні 2014-го поблизу кордону з Латвією. На час обстеження було виділено п’ять основних осередків АЧС, на територіях де сукупно зареєстрували 45 підтверджених випадків. Чотири осередки знаходяться на півдні країни, поблизу латвійського кордону, тоді як 5-й – у південно-східній частині Естонії.
Програма буде реалізована у 2015-му році.
Основні цілі:
На всій території Естонії буде здійснено пасивне спостереження за свинями в господарствах населення. Будуть взяті зразки для проведення вірусологічної експертизи (ПЛР), а також, за епізоотичними показниками - ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA) (наприклад, при позитивному результаті ПЛР експертизи або загальному покращенні стану).
Зразки відбиратимуть у випадку:
З метою виконання заходів викладених у Рішенні Комісії 2014/709 від 9 жовтня 2014 року стосовно кроків щодо контролю за здоров'ям тварин, пов'язаних з африканською чумою свиней у деяких країнах-членах, які визнають недійсним Рішення про імплементацію 2014/178 на свинокомплексах, що розташовані у районах, зазначених у Частині II Рішення Комісії 2014/709 будуть відібрані зразки для проведення лабораторних досліджень. Процедура відбору буде здійснена у відповідності з Частиною А Розділу IV Додатку до Рішення 2003/422/ЄС (10% поголів’я, з вірогідністю 95%).
Господарства, які розташовані в зонах нагляду та захисту (частина I та II відповідно до Рішення Комісії 2014/709), перевірятимуться двічі на рік (як мінімум). Під час планових обстежень проводитиметься огляд свиней та при підозрі відбиратимуть зразки. Обстежуватиметься також рівень біобезпеки. Господарства, що знаходяться у зоні спалаху (зона протяжністю, як мінімум 200 км2, де зафіксовано випадки АЧС серед диких свиней) обстежуватиметься один раз на місяць, шляхом опитування власників.
Пасивне спостереження за дикими свинями проводитиметься на всій території країни: всіх свиней знайдених мертвими або хворими діагностуватимуть методом ПЛР, а за епізоотичними показниками використовуватимуть ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA).
В зонах нагляду та захисту здійснюватиметься активне спостереження за дикими свинями. Всіх тварини впольованих у зонах зазначених в частині I, та тварин, яких переміщатимуть за межі цих зон діагностуватимуть методом ПЛР. Диких свиней впольованих у зонах, які зафіксовані в частині II, також діагностуватимуть методом ПЛР, а за епізоотичними показниками - використовуватимуть ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA).
Тварину вважатимуть АЧС позитивною, якщо:
Рада ветеринарної та харчової промисловості (VFB) Естонії - державна установа, діяльність якої спрямовується та координується Міністерством аграрної політики, функціонує як наглядовий орган, що стежить за дотриманням діючого законодавства у сфері ветеринарії, продовольчої безпеки, регулювання ринку, благополуччя тварин та розведення домашньої худоби, контролює дотримання вимог законодавства та притягує до відповідальності у випадку його порушення. Рада ветеринарної та харчової промисловості складається з центрального управління та 15-ти місцевих ветеринарних центрів у кожному з повітів. Основна функція центрального органу – координація та контроль, тоді як безпосередні обстеження здійснюють ветеринарні центри на місцях.
Центральне управління складається з 5 департаментів. До департаменту ветеринарії , а також годівлі та благополуччя входять такі відділи: ветеринарія, благополуччя тварин та годівля. Відділ ветеринарії займається організацією протидії інфекційним хворобам тварин та вживає заходів щодо захисту людей від зоонозів; здійснює нагляд за ідентифікацією та реєстрацією тварин та відстежує їх переміщення; контролює належне використання ветеринарних препаратів та лікувальних кормів ветеринарними спеціалістами та власниками тварин; організовує роботу державної ветеринарної служби, координує та здійснює нагляд за наданням ветеринарної допомоги, лікуванням та профілактикою; надає дозволи на будівництво виробничих майданчиків для вирощування тварин та реєструє їх.
У кожному місцевому ветеринарному центрі є спеціаліст з охорони здоров'я тварин, який відповідає за виконання завдань у цій галузі.
Крім працівників Центрального офісу та місцевих ветеринарних центрів, до компетенції Ради ветеринарної та харчової промисловості входять уповноважені ветеринарні фахівці, яким надано дозвіл перевіряти стан об'єктів, що перебувають під юрисдикцією Ради, відповідно до Закону про організацію ветеринарної діяльності.
Лабораторія ветеринарно-санітарної експертизи здійснює та відповідає за передбачені законом обстеження господарств різних форм власності, нагляд і контроль за захворюваннями тварин, програмами безпечності харчових продуктів та надає контролюючим органам необхідну аналітичну підтримку.
Організації мисливців беруть участь у відборі зразків від диких свиней. Уповноважений ветеринарний фахівець відбирає зразки від впольованих або знайдених мертвими тварин.
Загалом, програма буде реалізована на всій території Естонії – хворі/мертві свійські та дикі свині, знайдені трупи або поранені тварини у випадках, коли на основі клінічного огляду неможливо виключити інші хвороби.
Особливу увагу буде приділено зонам нагляду та захисту, де всі впольовані свині мають пройти лабораторне дослідження.
У кожному з 15-ти повітів є місцевий ветеринарний центр, який здійснює нагляд у відповідній адміністративній зоні.
Відповідно до Закону про контроль за інфекційними захворюваннями тварин, уповноважені ветеринарні фахівці, ветеринарні фахівці лабораторій ветеринарно-санітарної експертизи та інші особи зобов'язані негайно повідомляти місцеву ветеринарну службу, Раду ветеринарної та харчової промисловості про підозру або діагноз інфекційної хвороби тварин, що підлягає сповіщенню. Перелік інфекційних хвороб тварин, про які в обов’язковому порядку потрібно повідомляти, подано в Постанові Міністра сільського господарства № 34 від 25.11.1999.
Місцеве ветеринарне відділення зобов’язане негайно повідомляти генерального директора Ради ветеринарної та харчової промисловості (або його заступника) і керівників сусідніх ветеринарних центрів про спалах. Коли спалах хвороби офіційно підтверджено, Генеральний директор Ради ветеринарної та харчової промисловості сповіщає МЕБ, Європейську комісію та сусідні країни. Лабораторії зобов’язані негайно повідомляти Раду ветеринарної та харчової промисловості Естонії про позитивні результати відповідно до Закону про контроль за інфекційними захворюваннями тварин (Постанова Міністра аграрної політики № 46 від 29.03.2007 р.).
Загальна чисельність свиней в Естонії складає 380 тис. голів, зосереджених переважно в Центральній та Південній частинах країни, поблизу кордону з Росією та Литвою. Близько 70% свиногосподарств утримують до 10-ти свиней. Тоді як 95% промислового поголів’я країни – ферми у яких понад 100 голів (промислове поголів’я свиней складає 374 400 голів).
За підрахунками мисливців популяція диких свиней сягає близько 22 400 тис. голів.
Відповідно до Постанови Міністра аграрної політики Естонії №128 від 21.12.2009 ідентифікація свиней повинна здійснюватися у таких випадках:
Всі свиногосподарства внесені до єдиного сільськогосподарського реєстру інформаційного управління Естонії (Постанова Міністра аграрної політики №88, §1, 18.12.2002).
Під час транспортування тварин застосовуються вимоги зазначені в пункті 6.3 (ідентифікація свиней).
При здачі свиней на бійню, вони мають супроводжуватися відповідною документацію про їхній раціон.
Під час перевезення повинні застосовуватися вимоги зазначені в Положенні 1/2005.
Свиней транспортують із зони II лише за наявності ветеринарного сертифікату, якщо їх везуть на бійню додається відповідна документація про їхній раціон.
Зразки відібрані від диких та свійських свиней діагностують в лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи. Їх перевіряють методом ПЛР, а за епізоотичними показниками -використовують ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA).
Пасивне спостереження за свійськими свинями здійснюється на всій території Естонії. Зразки будуть відібрані для проведення вірусологічної експертизи (ПЛР), також за епізоотичними показниками проводитиметься ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA) (наприклад, при позитивному результаті ПЛР експертизи або загальному покращенні стану). Процедура відбору здійснюватиметься у відповідності з Частиною А Розділу IV Додатку до Рішення 2003/422/ЄС (10% поголів’я, з вірогідністю 95%).
Зразки відбиратимуть у випадку:
З метою виконання заходів викладених у Рішенні Комісії 2014/709 від 9 жовтня 2014 року стосовно кроків щодо контролю за здоров'ям тварин, пов'язаних з африканською чумою свиней у деяких країнах-членах, які визнають недійсним Рішення про імплементацію 2014/178 на свинокомплексах, які розташовані у районах, зазначених у Частині II Рішення Комісії 2014/709 будуть відібрані зразки для проведення лабораторних досліджень. Процедура відбору буде здійснена у відповідності з Частиною А Розділу IV Додатку до Рішення 2003/422/ЄС (10% поголів’я, з вірогідністю 95%).
Пасивне спостереження за дикими свинями проводитимуть на всій території країни: всіх диких свиней знайдених мертвими або хворими діагностуватимутьть методом ПЛР, а за епізоотичними показниками використовують ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA).
В зонах нагляду та захисту здійснюватимуть активне спостереження за дикими свинями. Всіх тварин впольованих у зонах зазначених в частині I, та тварин, яких переміщатимуть за межі цих зон тестуватимуть методом ПЛР. Диких свиней застрелених у зонах, які зафіксовані в частині II, також діагностуватимуть методом ПЛР, а за епізоотичними показниками використовуватимуть ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA).
У зв’язку з нещодавнім розширенням зон нагляду кількість протестованих диких свиней значно зросла. До того ж, протягом реалізації проекту цей показник буде лише збільшуватися, оскільки хвороба уже підступає до приватних господарств. Враховуючи означене, необхідно мати достатні ресурси для швидкої діагностики хвороби. Ветеринарно-продовольча лабораторія оснащена двома приладами для проведення ПЛР-діагностики, проте враховуючи кількість досліджень, які необхідно провести, цього недостатньо. Тому, щоб вийти із ситуації, заплановано придбати додаткове ПЛР-обладнання.
Вакцинація заборонена.
Заходи з біобезпеки визначені Законом щодо боротьби з інфекційними захворюваннями тварин § 71. Згідно чого, власники свиней та персонал по догляду мають дотримуватися наступних заходів щодо біологічної безпеки:
Крім того, відповідно до стратегії місії ЄС з ветеринарної екстреної допомоги, свиногосподарства поділяють на три категорії:
На додаток до означеного, необхідно дотримуватись наступних заходів біобезпеки:
Загальні вимоги до санітарно-гігієнічних норм у первинному виробництві вказані в додатку до Постанови (ЄС) № 852/2004 від 29 квітня 2004 р. щодо продовольчої безпеки.
У випадку, якщо господарства зазначені у частинах 2 та 3, відповідно до Рішення Комісії 2014/709 / ЄС не дотримуються норм біобезпеки, та мають високий ризик інфікування АЧС, компетентний орган зупиняє роботу господарства та утримує ферму під наглядом впродовж року.
Якщо хвороба підтверджена лабораторними дослідженнями, голова місцевого ветеринарного центру призупиняє статус «здорового» стада.
Відповідно до Положення Міністра сільського господарства Естонії №179 від 23.11 2004, в зараженому господарстві запроваджується карантин, встановлюються зони нагляду та захисту.
Обмеження та інші запобіжні заходи запроваджуються відповідно до Дерективи Ради 2002/60.
Туші обробляють згідно Положення Європейського Парламенту та Ради від 21 жовтня 2009 р. № 1069/2009, де визначено правила охорони здоров’я щодо відходів тваринного походження та продуктів переробки, які не призначені для споживання людиною та визнано недійсним Положення (ЄС) № 1774/2002 (Положення щодо продуктів тваринного походження).
Очищення та дезінфекція проводяться згідно плану надзвичайних заходів (затверджено Наказом Генерального Директора ветеринарної та харчової промисловості Естонії) та Директиви Ради 2002/60.
Виплата компенсацій власникам забитих та знищених тварин та процедура її проведення врегульована в Законі щодо боротьби з інфекційними хворобами тварин.
Вартість промислових тварин визначається Положенням Міністра Сільського господарства Естонії № 6 від 02.02.2010.
Центральна ветеринарна служба контролює хід реалізації програми. Інформація щодо зібраних зразків щомісячно надходитиме до центрального управління. Отримані звіти перевірятимуть та зіставлятимуть із даними отриманими із лабораторії.
Захист тварин від зараження, що у свою чергу, допомагає уникнути економічних втрат і проблем із благополуччям тварин та сприяє запровадженню системи раннього виявлення та поширення АЧС країною. Запобігання поширення АЧС, особливо серед свійських свиней країною, та до інших країн-членів ЄС.
Загалом, заплановано відібрати 20 000 зразків від свійських свиней та 10 000 від диких свиней.
Вид |
Кількість аналізів крові |
Вартість зразка, EUR |
Всього, EUR |
Свійські свині |
20 000 |
0.96 |
19 200 |
Дикі свині |
10 000 |
10.00 |
100 000 |
Всього |
|
|
119 200 |
Обладнання для відбору зразків: 30 000*0,33 EUR = 9900 EUR
Транспортування зразків до лабораторії: 55 000 EUR
Вартість лабораторного аналізу зразків:
Серологічний тест ELISA |
15 000* 8.87 EUR / на тест = 133 050 EUR |
Вірусологічне дослідження ПЛР |
30 000* 41.76 EUR / на тест=1 252 800 EUR |
Вартість обладнання для ПЛР: |
55 000 EUR |
Загальна вартість відбору зразків та лабораторних аналізів: |
1 624 950 EUR |
Обстеження господарств проводитимуться як мінімум двічі на рік відповідно до Частини І та ІІ Рішення Комісії 2014/709/ ЄС. Ветеринарний фахівець здійснює перевірку шляхом спілкування з фермерами, спостереженням за свинями та їх клінічного огляду. У випадку, якщо з’являється підозра на захворювання відбираються зразки для проведення лабораторних досліджень. У ході обстеження ветеринарні фахівці визначають рівень біобезпеки свиноферм та проводять перепис поголів’я. Загалом, в зонах зазначених в Частині І та ІІ розташовано 596 свиноферм.
Господарства, які знаходяться в зоні спалаху обстежуватимуться один раз на місяць, шляхом опитування власників. У випадку захворювання, що супроводжується гарячкою, загибеллю тварин, внаслідок інфекційного захворювання або за підозри на подвірний забій - ветеринарний фахівець здійснюватиме фактичний огляд свиноферми. Кількість господарств у зараженій зоні: 100.
Дослідження проводитиметься на території визначеній цією програмою. В його основі лежить посилене пасивне спостереження (огляд свиней та за необхідності відбір зразків для перевірки на АЧС). У ході пасивного спостереження заплановано 280 обстежень.
На вільних від АЧС територіях проведено 334 обстеження.
Проведено обстеження свиноферм, розташованих у зонах, зазначених в Частинах І і ІІ, де здійснювався несанкціонований забій, та на територіях, що перебувають під наглядом. По завершенні запланованих обстежень, їх загальна кількість складатиме 2 250.
Вартість обстежень свиноферм в зонах зазначених в Частині І та Частині ІІ: 596 x 15 EUR / один візит x двічі на рік = 17 880 EUR.
Вартість обстежень свиноферм в зоні спалаху: 100 x 15 EUR/один візит x 12 разів на рік = 18 000 EUR.
Вартість обстежень подвірного (несанкціонованого) забою: 2250 x 15 EUR/один візит = 33 750 EUR.
Вартість обстежень проведених у форматі пассивного спостереження: 280 x 15 EUR/один візит = 4 200 EUR.
Вартість обстежень свиноферм, розташованих на вільних від АЧС територіях: 334 x 15 EUR/один візит = 5 010 EUR
Всього візитів: 5 156, їхня загальна вартість 78 840 EUR
Спецодяг: 5 256 x 8 EUR/пара = 42 048 EUR
Загальна вартість обстежень свиноферм: 120 888 EUR
Трупи диких свиней, за можливості хоронитимуть в одному місці. В разі неможливості, застосовуватимуть контейнерну систему збирання, з метою подальшої утилізації АЧС підтверджених туш. Усі впольовані АЧС позитивні дикі свині, утилізутимуться у той-же спосіб. Напередодні придбано та розміщено в зонах спалаху 20 контейнерів, закритого типу. Щонайменше один раз на тиждень завод по утилізації тваринних залишків здійснюватиме заміну повного контейнера на порожній. Наразі, протяжність однієї поїздки складає 700 км.
Контейнери транспортуватимуть спеціальним автотранспортом та щоразу очищатимуть та дезінфікуватимуть. Мисливці що здійснюватимуть транспортування туш від місця загибелі до контейнерів, також забезпечуватимуться засобами для очищення та дезінфекції своїх транспортних засобів.
Диких свиней, застрелених під час полювання, зберігаватимуть в холодильниках мисливських організацій до отримання результатів лабораторної експертизи. За позитивного результату — тушу транспортуватимуть до контейнера.
Оплата послуг ветеринарно-санітарного заводу по збиранню та транспортуванню трупів за 12 місяців: 7 760 EUR/за місяць x 12 місяців = 93 120 EUR
Оплата послуг збирання трупів диких свиней наданих мисливцями:
Вартість пального для крематорію: 16 200 EUR
Придбання холодильної камери для зберігання туш до отримання результатів лабораторних досліджень: 10 x 5 000 EUR = 50 000
Оренда самохідного навантажувача: 12 960 EUR
Загальна вартість збирання та утилізації туш: 203 080 EUR
Загальна вартість програми: 1 948 918 EUR