Зміст: [Показати]

Запровадження надзвичайних заходів щодо Африканської чуми в Естонії у 2015 році відповідно до Регламенту (ЄС) № 652/2014 Європейського парламенту та Ради від 15 травня 2014-го року

Програма розроблена згідно зі стратегією, яка була узгоджена 8-10 жовтня 2014 року під час місії ЄС з ветеринарної екстреної допомоги у Вільнюсі.

  1. Історична довідка щодо епізоотологічної еволюції хвороби

На той час спалахи АЧС були виявлені лише серед диких свиней. Перший спалах африканської чуми свиней зафіксовано у вересні 2014-го поблизу кордону з Латвією. На час обстеження було виділено п’ять основних осередків АЧС, на територіях де сукупно зареєстрували 45 підтверджених випадків. Чотири осередки знаходяться на півдні країни, поблизу латвійського кордону, тоді як 5-й – у південно-східній частині Естонії.

  1. Тривалість програми

Програма буде реалізована у 2015-му році.

  1. Опис представленої програми

Основні цілі:

  • зупинити поширення хвороби на території Естонії та інших країн-членів Європейського Союзу;
  • виконати заходи, передбачені у Директиві Ради ЄС 2002/60/ЄС від 27 червня 2002 р., встановлені спеціальним положенням щодо боротьби з африканською чумою свиней та внесеними змінами до Директиви 92/119/ЄС щодо хвороби Тешена та африканської чуми свиней;
  • запровадити тривале спостереження, що сприятиме виявленню можливих шляхів поширення та систему раннього виявлення АЧС серед свійських та диких свиней на території Естонії;
  • підвищити рівень готовності компетентних органів та свиногосподарств до африканської чуми свиней;
  • виконати заходи, передбачені Рішенням Комісії 2014/709 від 9 жовтня 2014 року стосовно кроків щодо контролю за здоров'ям тварин, пов'язаних з африканською чумою свиней у деяких країнах-членах, які визнають недійсним Рішення про імплементацію 2014/178.

На всій території Естонії буде здійснено пасивне спостереження за свинями в господарствах населення. Будуть взяті зразки для проведення вірусологічної експертизи (ПЛР), а також, за епізоотичними показниками - ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA) (наприклад, при позитивному результаті ПЛР експертизи або загальному покращенні стану).

Зразки відбиратимуть у випадку:

  • хвороби, що супроводжується гарячкою;
  • летальних випадків із підозрою на інфекційне захворювання;
  • підозрою на подвірний забій.

З метою виконання заходів викладених у Рішенні Комісії 2014/709 від 9 жовтня 2014 року стосовно кроків щодо контролю за здоров'ям тварин, пов'язаних з африканською чумою свиней у деяких країнах-членах, які визнають недійсним Рішення про імплементацію 2014/178 на свинокомплексах, що розташовані у районах, зазначених у Частині II Рішення Комісії 2014/709 будуть відібрані зразки для проведення лабораторних досліджень. Процедура відбору буде здійснена у відповідності з Частиною А Розділу IV Додатку до Рішення 2003/422/ЄС (10% поголів’я, з вірогідністю 95%).

Господарства, які розташовані в зонах нагляду та захисту (частина I та II відповідно до Рішення Комісії 2014/709), перевірятимуться двічі на рік (як мінімум). Під час планових обстежень проводитиметься огляд свиней та при підозрі відбиратимуть зразки. Обстежуватиметься також рівень біобезпеки. Господарства, що знаходяться у зоні спалаху (зона протяжністю, як мінімум 200 км2, де зафіксовано випадки АЧС серед диких свиней) обстежуватиметься один раз на місяць, шляхом опитування власників.

Пасивне спостереження за дикими свинями проводитиметься на всій території країни: всіх свиней знайдених мертвими або хворими діагностуватимуть методом ПЛР, а за епізоотичними показниками використовуватимуть ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA).

В зонах нагляду та захисту здійснюватиметься активне спостереження за дикими свинями. Всіх тварини впольованих у зонах зазначених в частині I, та тварин, яких переміщатимуть за межі цих зон діагностуватимуть методом ПЛР. Диких свиней впольованих у зонах, які зафіксовані в частині II, також діагностуватимуть методом ПЛР, а за епізоотичними показниками - використовуватимуть ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA).

Тварину вважатимуть АЧС позитивною, якщо:

  • офіційно підтверджено клінічні ознаки або посмертні зміни характерні для африканської чуми свиней;
  • наявність захворювання була офіційно підтверджена результатами лабораторних досліджень, проведених відповідно методики.
  1. Організація, нагляд та роль учасників, реалізації програми

Рада ветеринарної та харчової промисловості (VFB) Естонії - державна установа, діяльність якої спрямовується та координується Міністерством аграрної політики, функціонує як наглядовий орган, що стежить за дотриманням діючого законодавства у сфері ветеринарії, продовольчої безпеки, регулювання ринку, благополуччя тварин та розведення домашньої худоби, контролює дотримання вимог законодавства та притягує до відповідальності у випадку його порушення. Рада ветеринарної та харчової промисловості складається з центрального управління та 15-ти місцевих ветеринарних центрів у кожному з повітів. Основна функція центрального органу – координація та контроль, тоді як безпосередні обстеження здійснюють ветеринарні центри на місцях.

Центральне управління складається з 5 департаментів. До департаменту ветеринарії , а також годівлі та благополуччя входять такі відділи: ветеринарія, благополуччя тварин та годівля. Відділ ветеринарії займається організацією протидії інфекційним хворобам тварин та вживає заходів щодо захисту людей від зоонозів; здійснює нагляд за ідентифікацією та реєстрацією тварин та відстежує їх переміщення; контролює належне використання ветеринарних препаратів та лікувальних кормів ветеринарними спеціалістами та власниками тварин; організовує роботу державної ветеринарної служби, координує та здійснює нагляд за наданням ветеринарної допомоги, лікуванням та профілактикою; надає дозволи на будівництво виробничих майданчиків для вирощування тварин та реєструє їх.

У кожному місцевому ветеринарному центрі є спеціаліст з охорони здоров'я тварин, який відповідає за виконання завдань у цій галузі.

Крім працівників Центрального офісу та місцевих ветеринарних центрів, до компетенції Ради ветеринарної та харчової промисловості входять уповноважені ветеринарні фахівці, яким надано дозвіл перевіряти стан об'єктів, що перебувають під юрисдикцією Ради, відповідно до Закону про організацію ветеринарної діяльності.

Лабораторія ветеринарно-санітарної експертизи здійснює та відповідає за передбачені законом обстеження господарств різних форм власності, нагляд і контроль за захворюваннями тварин, програмами безпечності харчових продуктів та надає контролюючим органам необхідну аналітичну підтримку.

Організації мисливців беруть участь у відборі зразків від диких свиней. Уповноважений ветеринарний фахівець відбирає зразки від впольованих або знайдених мертвими тварин.

  1. Опис та визначення меж географічних і адміністративних територій, на яких запланована реалізація програми

Загалом, програма буде реалізована на всій території Естонії – хворі/мертві свійські та дикі свині, знайдені трупи або поранені тварини у випадках, коли на основі клінічного огляду неможливо виключити інші хвороби.

Особливу увагу буде приділено зонам нагляду та захисту, де всі впольовані свині мають пройти лабораторне дослідження.

У кожному з 15-ти повітів є місцевий ветеринарний центр, який здійснює нагляд у відповідній адміністративній зоні.

  1. Опис заходів програми
    1. 1 Сповіщення про хворобу

Відповідно до Закону про контроль за інфекційними захворюваннями тварин, уповноважені ветеринарні фахівці, ветеринарні фахівці лабораторій ветеринарно-санітарної експертизи та інші особи зобов'язані негайно повідомляти місцеву ветеринарну службу, Раду ветеринарної та харчової промисловості про підозру або діагноз інфекційної хвороби тварин, що підлягає сповіщенню. Перелік інфекційних хвороб тварин, про які в обов’язковому порядку потрібно повідомляти, подано в Постанові Міністра сільського господарства № 34 від 25.11.1999.

Місцеве ветеринарне відділення зобов’язане негайно повідомляти генерального директора Ради ветеринарної та харчової промисловості (або його заступника) і керівників сусідніх ветеринарних центрів про спалах. Коли спалах хвороби офіційно підтверджено, Генеральний директор Ради ветеринарної та харчової промисловості сповіщає МЕБ, Європейську комісію та сусідні країни. Лабораторії зобов’язані негайно повідомляти Раду ветеринарної та харчової промисловості Естонії про позитивні результати відповідно до Закону про контроль за інфекційними захворюваннями тварин (Постанова Міністра аграрної політики № 46 від 29.03.2007 р.).

  1. 2 Цільова група тварин та їх популяція

Загальна чисельність свиней в Естонії складає 380 тис. голів, зосереджених переважно в Центральній та Південній частинах країни, поблизу кордону з Росією та Литвою. Близько 70% свиногосподарств утримують до 10-ти свиней. Тоді як 95% промислового поголів’я країни – ферми у яких понад 100 голів (промислове поголів’я свиней складає 374 400 голів).

За підрахунками мисливців популяція диких свиней сягає близько 22 400 тис. голів.

  1. 3 Ідентифікація тварин та реєстрація господарств

Відповідно до Постанови Міністра аграрної політики Естонії №128 від 21.12.2009 ідентифікація свиней повинна здійснюватися у таких випадках:

  1. при переміщенні свині з одного господарства в інше, вона має бути промаркована вушною біркою або татуюванням з номером господарства, де вона народилася;
  2. коли свиню здають на бійню на ній має бути нанесене татуювання із номером господарства.

Всі свиногосподарства внесені до єдиного сільськогосподарського реєстру інформаційного управління Естонії (Постанова Міністра аграрної політики №88, §1, 18.12.2002).

  1. 4 Правила перевезення тварин

Під час транспортування тварин застосовуються вимоги зазначені в пункті 6.3 (ідентифікація свиней).

При здачі свиней на бійню, вони мають супроводжуватися відповідною документацію про їхній раціон.

Під час перевезення повинні застосовуватися вимоги зазначені в Положенні 1/2005.

Свиней транспортують із зони II лише за наявності ветеринарного сертифікату, якщо їх везуть на бійню додається відповідна документація про їхній раціон.

  1. 5 Схеми відбору зразків та їх діагностика

Зразки відібрані від диких та свійських свиней діагностують в лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи. Їх перевіряють методом ПЛР, а за епізоотичними показниками -використовують ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA).

Пасивне спостереження за свійськими свинями здійснюється на всій території Естонії. Зразки будуть відібрані для проведення вірусологічної експертизи (ПЛР), також за епізоотичними показниками проводитиметься ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA) (наприклад, при позитивному результаті ПЛР експертизи або загальному покращенні стану). Процедура відбору здійснюватиметься у відповідності з Частиною А Розділу IV Додатку до Рішення 2003/422/ЄС (10% поголів’я, з вірогідністю 95%).

Зразки відбиратимуть у випадку:

  • хвороби, що супроводжується гарячкою;
  • летальних випадків із підозрою на інфекційне захворювання;
  • підозрою на подвірний забій.

З метою виконання заходів викладених у Рішенні Комісії 2014/709 від 9 жовтня 2014 року стосовно кроків щодо контролю за здоров'ям тварин, пов'язаних з африканською чумою свиней у деяких країнах-членах, які визнають недійсним Рішення про імплементацію 2014/178 на свинокомплексах, які розташовані у районах, зазначених у Частині II Рішення Комісії 2014/709 будуть відібрані зразки для проведення лабораторних досліджень. Процедура відбору буде здійснена у відповідності з Частиною А Розділу IV Додатку до Рішення 2003/422/ЄС (10% поголів’я, з вірогідністю 95%).

Пасивне спостереження за дикими свинями проводитимуть на всій території країни: всіх диких свиней знайдених мертвими або хворими діагностуватимутьть методом ПЛР, а за епізоотичними показниками використовують ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA).

В зонах нагляду та захисту здійснюватимуть активне спостереження за дикими свинями. Всіх тварин впольованих у зонах зазначених в частині I, та тварин, яких переміщатимуть за межі цих зон тестуватимуть методом ПЛР. Диких свиней застрелених у зонах, які зафіксовані в частині II, також діагностуватимуть методом ПЛР, а за епізоотичними показниками використовуватимуть ферментний імуносорбентний аналіз (ELISA).

У зв’язку з нещодавнім розширенням зон нагляду кількість протестованих диких свиней значно зросла. До того ж, протягом реалізації проекту цей показник буде лише збільшуватися, оскільки хвороба уже підступає до приватних господарств. Враховуючи означене, необхідно мати достатні ресурси для швидкої діагностики хвороби. Ветеринарно-продовольча лабораторія оснащена двома приладами для проведення ПЛР-діагностики, проте враховуючи кількість досліджень, які необхідно провести, цього недостатньо. Тому, щоб вийти із ситуації, заплановано придбати додаткове ПЛР-обладнання.

  1. 6 Використання вакцин та схеми проведення щеплень

Вакцинація заборонена.

  1. 7 Інформація та оцінка заходів з біобезпеки та інфраструктури відповідних господарствах

Заходи з біобезпеки визначені Законом щодо боротьби з інфекційними захворюваннями тварин § 71. Згідно чого, власники свиней та персонал по догляду мають дотримуватися наступних заходів щодо біологічної безпеки:

  • контролювати пересування людей і транспортних засобів;
  • не допускати вхід сторонніх осіб на територію господарства та до виробничих приміщень;
  • заборонити заходити на територію господарства та до виробничих приміщень іноземцям впродовж 45 годин після прибуття в Естонію;
  • забезпечити профілактичне карантинування тварини, в окремому приміщенні відповідно до статусу їхнього захворювання, перед долученням їх до загального стада;
  • ізолювати інфікованих тварини здорових;
  • підтримувати належний санітарно-гігієнічний стан, контролювати корми, підстилку та інші можливі шляхи й джерела занесення інфекцій, здійснювати регулярне миття та дезінфекцію інвентаря, обладнання й приміщень;
  • регулярно проводити дератизацію та дезінсекцію;
  • не допускати диких та домашніх тварин на територію господарства і до виробничих приміщень, вживати інших відповідних заходів спрямованих на запобігання поширенню хвороб тварин;

Крім того, відповідно до стратегії місії ЄС з ветеринарної екстреної допомоги, свиногосподарства поділяють на три категорії:

  • господарства населення;
  • промислові господарства;
  • господарства з утриманням свиней на вигулі (outdoor farms).

На додаток до означеного, необхідно дотримуватись наступних заходів біобезпеки:

  • Норми біозахисту для господарств населення:
  • заборона згодовування харчових відходів;
  • недопущення контакту свиней зі сприйнятливими тваринами (в закритих системах);
  • недопущення будь-яких контактів із дикими свинями (впольовані або мертві свині/м’ясо/субпродукти);
  • при вході до виробничого приміщення власник (особа, яка слідкує за належним утриманням свиней) повинен переодягатися, а на виході знезаражувати спецодяг;
  • заборона на вхід до свиногосподарства сторонніх осіб;
  • подвірний забій здійснювати лише під ветеринарним наглядом;
  • заборонено утримання свиноматок та кнурів з метою розмноження (не стосується промислових господарств та господарств з утриманням на вигулі).
  • Норми біобезпеки для промислових господарств:
  • такі ж норми, як і для господарств населення, плюс:
    • план біозахисту затверджений/рекомендований ветеринарною службою відповідно до типу ферми та діючого законодавства країни.
  • Норми біобезпеки для господарств з утриманням на вигулі:
  • такі ж норми, як і для промислових господарств, плюс:
    • подвійна огорожа навколо господарства.

Загальні вимоги до санітарно-гігієнічних норм у первинному виробництві вказані в додатку до Постанови (ЄС) № 852/2004 від 29 квітня 2004 р. щодо продовольчої безпеки.

У випадку, якщо господарства зазначені у частинах 2 та 3, відповідно до Рішення Комісії 2014/709 / ЄС не дотримуються норм біобезпеки, та мають високий ризик інфікування АЧС, компетентний орган зупиняє роботу господарства та утримує ферму під наглядом впродовж року.

  1. 8 Заходи, в разі виявлення позитивного результату

Якщо хвороба підтверджена лабораторними дослідженнями, голова місцевого ветеринарного центру призупиняє статус «здорового» стада.

Відповідно до Положення Міністра сільського господарства Естонії №179 від 23.11 2004, в зараженому господарстві запроваджується карантин, встановлюються зони нагляду та захисту.

Обмеження та інші запобіжні заходи запроваджуються відповідно до Дерективи Ради 2002/60.

Туші обробляють згідно Положення Європейського Парламенту та Ради від 21 жовтня 2009 р. № 1069/2009, де визначено правила охорони здоров’я щодо відходів тваринного походження та продуктів переробки, які не призначені для споживання людиною та визнано недійсним Положення (ЄС) № 1774/2002 (Положення щодо продуктів тваринного походження).

Очищення та дезінфекція проводяться згідно плану надзвичайних заходів (затверджено Наказом Генерального Директора ветеринарної та харчової промисловості Естонії) та Директиви Ради 2002/60.

  1. 9 Система виплати компенсацій для власників забитих та знищених тварин

Виплата компенсацій власникам забитих та знищених тварин та процедура її проведення врегульована в Законі щодо боротьби з інфекційними хворобами тварин.

Вартість промислових тварин визначається Положенням Міністра Сільського господарства Естонії № 6 від 02.02.2010.

  1. Управління програмою

Центральна ветеринарна служба контролює хід реалізації програми. Інформація щодо зібраних зразків щомісячно надходитиме до центрального управління. Отримані звіти перевірятимуть та зіставлятимуть із даними отриманими із лабораторії.

  1. Переваги програми

Захист тварин від зараження, що у свою чергу, допомагає уникнути економічних втрат і проблем із благополуччям тварин та сприяє запровадженню системи раннього виявлення та поширення АЧС країною. Запобігання поширення АЧС, особливо серед свійських свиней країною, та до інших країн-членів ЄС.

  1. Вартість програми
    1. 1 Відбір зразків та лабораторний аналіз

Загалом, заплановано відібрати 20 000 зразків від свійських свиней та 10 000 від диких свиней.

Вид

Кількість аналізів крові

Вартість зразка, EUR

Всього, EUR

Свійські свині

20 000

0.96

19 200

Дикі свині

10 000

10.00

100 000

Всього

119 200

Обладнання для відбору зразків: 30 000*0,33 EUR = 9900 EUR

Транспортування зразків до лабораторії: 55 000 EUR

Вартість лабораторного аналізу зразків:

Серологічний тест ELISA

15 000* 8.87 EUR / на тест = 133 050 EUR

Вірусологічне дослідження ПЛР

30 000* 41.76 EUR / на тест=1 252 800 EUR

Вартість обладнання для ПЛР:

55 000 EUR

Загальна вартість відбору зразків та лабораторних аналізів:

1 624 950 EUR

  1. 2 Обстеження господарств

Обстеження господарств проводитимуться як мінімум двічі на рік відповідно до Частини І та ІІ Рішення Комісії 2014/709/ ЄС. Ветеринарний фахівець здійснює перевірку шляхом спілкування з фермерами, спостереженням за свинями та їх клінічного огляду. У випадку, якщо з’являється підозра на захворювання відбираються зразки для проведення лабораторних досліджень. У ході обстеження ветеринарні фахівці визначають рівень біобезпеки свиноферм та проводять перепис поголів’я. Загалом, в зонах зазначених в Частині І та ІІ розташовано 596 свиноферм.

Господарства, які знаходяться в зоні спалаху обстежуватимуться один раз на місяць, шляхом опитування власників. У випадку захворювання, що супроводжується гарячкою, загибеллю тварин, внаслідок інфекційного захворювання або за підозри на подвірний забій - ветеринарний фахівець здійснюватиме фактичний огляд свиноферми. Кількість господарств у зараженій зоні: 100.

Дослідження проводитиметься на території визначеній цією програмою. В його основі лежить посилене пасивне спостереження (огляд свиней та за необхідності відбір зразків для перевірки на АЧС). У ході пасивного спостереження заплановано 280 обстежень.

На вільних від АЧС територіях проведено 334 обстеження.

Проведено обстеження свиноферм, розташованих у зонах, зазначених в Частинах І і ІІ, де здійснювався несанкціонований забій, та на територіях, що перебувають під наглядом. По завершенні запланованих обстежень, їх загальна кількість складатиме 2 250.

Вартість обстежень свиноферм в зонах зазначених в Частині І та Частині ІІ: 596 x 15 EUR / один візит x двічі на рік = 17 880 EUR.

Вартість обстежень свиноферм в зоні спалаху: 100 x 15 EUR/один візит x 12 разів на рік = 18 000 EUR.

Вартість обстежень подвірного (несанкціонованого) забою: 2250 x 15 EUR/один візит = 33 750 EUR.

Вартість обстежень проведених у форматі пассивного спостереження: 280 x 15 EUR/один візит = 4 200 EUR.

Вартість обстежень свиноферм, розташованих на вільних від АЧС територіях: 334 x 15 EUR/один візит = 5 010 EUR

Всього візитів: 5 156, їхня загальна вартість 78 840 EUR

Спецодяг: 5 256 x 8 EUR/пара = 42 048 EUR

Загальна вартість обстежень свиноферм: 120 888 EUR

  1. 3 Збір та утилізація туш диких свиней в зонах спалаху

Трупи диких свиней, за можливості хоронитимуть в одному місці. В разі неможливості, застосовуватимуть контейнерну систему збирання, з метою подальшої утилізації АЧС підтверджених туш. Усі впольовані АЧС позитивні дикі свині, утилізутимуться у той-же спосіб. Напередодні придбано та розміщено в зонах спалаху 20 контейнерів, закритого типу. Щонайменше один раз на тиждень завод по утилізації тваринних залишків здійснюватиме заміну повного контейнера на порожній. Наразі, протяжність однієї поїздки складає 700 км.

Контейнери транспортуватимуть спеціальним автотранспортом та щоразу очищатимуть та дезінфікуватимуть. Мисливці що здійснюватимуть транспортування туш від місця загибелі до контейнерів, також забезпечуватимуться засобами для очищення та дезінфекції своїх транспортних засобів.

Диких свиней, застрелених під час полювання, зберігаватимуть в холодильниках мисливських організацій до отримання результатів лабораторної експертизи. За позитивного результату — тушу транспортуватимуть до контейнера.

Оплата послуг ветеринарно-санітарного заводу по збиранню та транспортуванню трупів за 12 місяців: 7 760 EUR/за місяць x 12 місяців = 93 120 EUR

Оплата послуг збирання трупів диких свиней наданих мисливцями:

  • 293 туш x 70 EUR на захоронення = 20 510 EUR
  • 294 туш x 35 EUR на транспортування до контейнера = 10 290 EUR

Вартість пального для крематорію: 16 200 EUR

Придбання холодильної камери для зберігання туш до отримання результатів лабораторних досліджень: 10 x 5 000 EUR = 50 000

Оренда самохідного навантажувача: 12 960 EUR

Загальна вартість збирання та утилізації туш: 203 080 EUR

Загальна вартість програми: 1 948 918 EUR

На верх